Dela gärna så fler får läsa artikeln

Christians Årskrönika 2021 går igenom hans fiskeår, vad han tar med sig från året och mycket mer.

Vi börjar närma oss slutet av 2021, på något vis ska jag försöka sammanfatta mitt år som gått i en årskrönika.
Så nu kör vi!

2021 har varit ett konstigt år, men vi struntar i allt med Covid-19 och annat konstigt som hänt i världen. Istället ska jag fokusera på glädje, fiskar och Swedish Anglers. Mitt år började som 2020 slutade, med gäddmete. Jag fick en nytändning på predatorer förra hösten, så det blev lite mete efter gös och gädda. Bottenmete efter gädda är riktigt roligt och det blev några pass i början av 2021 innan kylan kom och det blev is. Något ismete kom jag aldrig ut på, hade plockat fram prylarna men tiden fanns inte när vädret tillät. Fast ärligt talat så gjorde det inte så mycket…

Våren…

Kylan tappade sitt grepp i mars här nere i södra Småland och som den gjorde det. Helt plötsligt hade vi 18 grader varmt och med sådan vårvärme kom suget efter färnamete som ett brev på posten. Jag åkte iväg en eftermiddag och metade några timmar i värmen, det tog faktiskt inte lång tid innan jag krokade en tyngre färna. Efter en rolig fight och adrenalin kunde jag väga in en fin fisk på strax över 2700 gram. Där och då tänkte jag att detta kan bli en riktigt bra vår.

Den magiska vårvärmen kom av sig och det lite kallare vädret kom tillbaka och höll i sig ganska länge, våren blev sen… Färnafisket blev svårt och kollar man i listan på Svenskan är det inte det bästa resultatet. Tror många hade ett trögare år. Jag lyckades peta upp några större och det blev tre över 2700 gram innan jag stängde säsongen.

Årets första regga redan 2 mars 2021

Sommaren…

Redan 2020 bestämde jag mig för att fiska mer karp i år. Så det blev några pass med goda vänner och även en hel del pass med min grabb som gärna ville fiska karp. Jag lyckades få en hel del fisk, men ingen riktig bjässe. Samtidigt gjorde det inte så mycket, att få se glädjen i sitt barns ansikte när den första karpen ligger i håven är magiskt! Även att få spendera tid vid ett vatten med goda vänner och snacka skit, äta gott och få en och annan karp är svårslaget. Livskvalité på riktigt hög nivå!

Jag gjorde några avstickare från karpfisket, ett par resor till Ursjön som vi pratade om i vår Årkskrönika av Swedish Anglers RodPod. Sen blev det även en sväng till Motala Ström i jakten på en stor sommarsarv. Jag och ”Baronen” körde ett pass ihop och vid klockan 01:00 sög det till rejält med ett hugg likt en färna. Först kändes det inte så stort, men den ville in i vassen så fick pressa lite extra. När den valde andra hållet blev det genast mer tyngd och när den kom upp någon meter från håven blev det gelében och adrenalinpåslag deluxe. Baronen gjorde inga misstag och håvade perfekt!

Minns att han tittade ned i håven och sa ”Den där kan vara över 1500 gram” Nä sa jag, men är det en regga är jag lycklig! Men Baronen envisades med att säga att det var den största sarven han hade sett. Så när vågen visade 1493 gram blev det kramkalas och lyckan var total. Vilken jäkla sommarsarv! En fantastisk upplevelse.

Christian med en fin sommarsarv

Hösten…

Detta året blev det mycket fiske efter Id i Mörrumsån. Något du förhoppningsvis har sett då jag har gjort en film om det från mitt och Vicktor Hallensjös fiske där. Men även en kortare film där jag och Palle Sköldblom metar Färna och Id. Har du inte sett den filmen än kan du se den här. (Nedan blir det spoiler från den filmen.)

Som sagt, Idmete i Mörrumsån har blivit populärt och det förstår jag. Ett riktigt roligt fiske där man har en stor chans på att fånga en riktig kloss! Jag hade som målsättning att få en Id över 3100 gram i år. Vilket jag lyckades med väldigt liten marginal. Den vägde in på 3103 gram.

Jag hade haft en väldigt seg dag, endast en Id upp. Palle däremot hade hittat lite fisk och fick upp någon Id lite då och då. Jag valde att flytta på mig igen och gick ned till Pool 14.

Efter max 5 minuter fick jag ett försiktigt pet på ena spöt med majs på. Ytterligare ett pet och feedern tappade botten. Jag krokade och kände tyngden från en id. 2 sekunder senare ser jag att andra spöt bugar djupt och jag lyfte även det och krokade. Fast fisk! Dubbelhugg deluxe och det var bara att försöka veva in båda samtidigt. Jag lyckades få in den första i håven. Men håven fastnade lite i strömmen och gled ut så iden tog sig ut från håven… Men efter lite mer kaos lyckades jag håva båda två. När jag tittade ned i håven såg jag en riktigt grov Id. Ja ringde upp Palle och vi kunde senare fastställa vikten till 3103 gram.

Topp 5 från Mörrum i år blev 3103 gram, 2844 gram, 2810 gram, 2794 gram och 2714 gram.

3103 gram

Jag fick en riktigt fin bonusfångst från Mörrumsån när jag och Hallensjö var där och metade. En brax på 4860 gram på bröd. Riktigt roligt!

En mycket oväntad bonusfisk från Mörrumsån

Vintern…

Om vi säger att vintern började runt 15 november hann jag med ett par dagars gösmete med Henrik. Efter det blev det fokus på att få ordning på vår julkalender och i början av december kom kylan och satte stopp för något fiske på ett tag. Men jag hoppas kunna komma ut på lite bottenmete efter gädda framöver.

Att dela glädje

Som jag nämnde tidigare i texten så är det riktigt roligt att fiska med goda vänner. Framförallt när man planerar fisket ordentligt och har en plan, följer den och lyckas. Det har blivit en otroligt viktig del av mitt fiske. Missta mig inte, jag gillar att fånga stora fiskar, det är en stor del i mitt driv. Men att få se sina vänner fånga stora fiskar vid planerade resor är otroligt skoj! Att kunna dela glädjen i en fångst är förbannat gott! Jag har gjort flera sådana resor under året. Det har varit karp, färna, ål, id, sarv och gös.

Jag och Henrik Stale har som vanligt spenderat 4 dygn i jakten på färnorna i Emån. Men vi har också varit iväg på karpmete, ålmete och gösmete. Vi har lyckats bra, vi har ett bra driv ihop och fått flera fina fiskar genom åren. Men årets delade glädje var vårat fiske ihop efter ål och gös. Godast mat blev det vid karpfisket och ett stående inslag har blivit att vi käkar ostkaka med grädde och sylt när vi fiskar ihop. Fantastiskt gott! Så se det som årets tips, hehe!

Henrik Stale med en fin gös
Henrik Stal med en gös på strax över 6 kilo

För två år sedan hade vi en tävling där man kunde vinna en guidad helg efter färna i Mörrum med mig

Om jag inte minns fel var det en vinst i en julkalender. Vinnaren då blev Linnea Lönn, men Covid-19 dök upp 2020 och flödet i Mörrumsån var på runt 130 kubik/sekunden. Det var inte riktigt läge för färnafiske… Därför sköt vi på fisket ett år. Så i mitten av april i år mötte jag upp Linnea vid Laxens Hus i Mörrum för två dagars färnamete. Vi hade tur med vädret och ganska snart hittade vi lite färnor.

Jag minns inte antalet som hon fick men den största var på strax över 2300 gram. En fisk som bjöd på det mesta. Ett klassiskt färnahugg där spöt höll på att flyga i ån! En galen första rusning, sedan rakt in mot närmsta buske, ut i strömmen igen och parkera där. Men efter en stund kunde vi håva fisken som även blev nytt PB och jag tror Linnea sent kommer glömma den fighten!

Linnea Lönn med en fin färna från Mörrumsån
2310 gram, 54 cm lång och 35.5cm i omkrets

Vi försökte även se om vi kunde hitta någon april-id i ån, men inget. Så vi bokade fiske efter dem i november istället. Det blev 3 dagars idfiske, tyvärr hade vattennivån ökat rejält och strömmen låg på över 30 kubik i sekunden. Inte direkt optimala förhållanden. Det kom även mycket löv, grenar och något halvt träd i strömmen… Men men, bara att göra det bästa av läget så Linnea kunde få någon id i alla fall. Efter lite letande och funderade hittade vi ett gäng idar och det blev även ett nytt PB för henne på 2588 gram.

Linnea Lönn med en fin Id från Mörrumsån
2588 gram, 56 cm lång och 38.5 cm i omkrets

Igen, det är riktigt roligt att få se och dela glädjen med andra. Glöm inte det!

Framtiden då?

Vi kommer såklart fortsätta med Swedish Anglers. Det kommer bli mer poddar under 2022, men även mer filmer. Jag har börjat filma, något jag aldrig skulle göra… Men jag fick för mig att prova att filma lite och redigera, mest för att se om jag kunde och hur det var. Det visade sig att det var riktigt roligt, farligt roligt faktiskt då jag kan bli lite manisk… Jag fastnade helt enkelt direkt!

Jag är absolut nybörjare, har redan gjort många misstag, men dessa bjuder jag på! Tanken är att inse när jag gör fel och rätta till dem till nästa film och så vidare, hehe. Exakt hur filmerna blir och när de kommer publiceras får jag se lite. Men förhoppningsvis ska det kunna bli några under 2022.

Jag vill avsluta med att tacka alla ni som läser, lyssnar, kommenterar, gillar, skickar mejl, stöttar oss med Swishbidrag, köper våra Merchandise, delar våra poddar, artiklar med mera. Det är helt fantastiskt! Jag hoppas ni kommer fortsätta med det även under 2022!

Men nu tar vi snart lite jul och nyår med familj, nära och kära och förhoppningsvis kan det även bli lite mete under ledigheten!

/Christian

Tycker du om det vi gör på Swedish Anglers? Stötta oss gärna med ett bidrag!

Klicka på bilden ovan för att läsa mer hur du kan stötta oss.