Dela gärna så fler får läsa artikeln

Förra veckan satte jag mig i bilen vid strax efter 05:30. Det var återigen dags att köra de cirka fem timmarna till en fantastisk plats. Men först stannade jag till i Växjö och plockade upp Roos. Bilen packades och sedan gick resan smärtfritt och lagom snabbt till vårt slutmål som var Urjsön. Nu skulle det bli några dagars rudamete!

Jag och Tomba har i tre år i rad anordnat en Swedish Anglers träff vid Ursjön. Vi är ett gott gäng på 8-10 personer. Någon har stått över, någon har inte kunnat någon ny har kommit in. Men de flesta har varit med alla tre åren.
Upplägget har varit snarlikt varje år, jag och Tomba fixar två lagade mål mat per dag. Sen fixar vi såklart en tävling med olika twists men med fina priser. Målet är att varje år ska tävlingen vara annorlunda. Maten med såklart, fast frugans pastasoppa är en återkommande och väldigt uppskattad lunch!

Vindskyddet vid Ursjön

Den här resan har blivit lite av årets höjdpunkt för mig. Det blir som en mindre by med bivvys, en härlig gemenskap med mycket socialt snack och inte bara fokus på att fånga stora fiskar. Fast de stora fiskarna glöms inte bort såklart!
Tanken från början var att just skapa en social träff där vi lyfte bort en del av fokuset från att enbart fiska. Vi bryter alltid för gemensam lunch och vi slutar fiska när det är för mörkt för att se. Då tänds en brasa, det grillas och snackas fiske, historier och allt däremellan. På så vis får sjön vila och även vi, för det är lätt att fiska sönder sig…

Bivvylife vid Ursjön

Torsdag – Första dagen

Någon minut innan 11:00 stannade jag och Roos pärlan vid parkeringen till Ursjön. Det var dags att peppa till för att börja bära tält, säng och allt annat den ganska långa och jobbiga vägen till vindskyddet. Här har vi vår samlingsplats, här finns grillplatsen och bra möjligheter till att slå upp våra bivvys.
Det spelar ingen roll hur mycket man försöker banta sin utrustning, det är alltid tungt och jobbigt, haha! Innan oss hade Ronnie och Saku dykt upp vid sjön. Det blev lite snack och en öl innan vi fortsatte bära. Efter en stund anslöt det övriga också.

Runt 13:00 var alla klara och vi satte igång och steka entrecote som sedan svaldes ned med olika sorters potatissallad och bearnaisesås, otroligt gött!

Matlagning vid Ursjön
Ronnie fixar käket!

Sen var det dags för lottning av platser. En alltid lika rolig och spännande del av tävlingen. Självklart med en twist!
Deltagarna fick först dra en lapp med ett nummer på. Men numret gav inte ordningen på platsval utan istället fick de välja en påse med lite godsaker från Swedbait. I varje påse låg det ytterligare en lapp med nummer på. Här var ordningen av platsval.

Martin drog nummer sju som första lapp och kände sig lite nedstämd en kort sekund, för i hans påse låg sedan lapp nummer ett! Han valde att börja vid björken. Lottningen fortskred och de flesta kände sig rätt nöjda, själv fick ja nummer sju, alltså sista plats… Jag valde att börja fiska i Söder om södra. Just det, jag höll på att glömma nämna att vi endast fick välja platser som hade jämna nummer. Detta för att få ofiskade platser dagen efter. Bra eller dåligt låter jag va osagt… Men det är alltid kul att komma till en ofiskad plats!

Karta över Ursjön
Vår karta vi gjort över Ursjön.
Efter kanske en timmes fiskande på min plats fick jag in fisk, det började bubbla sådär härligt på flera ställen.

Efter cirka tio minuter reste sig flötet och jag krokade. Det gick tungt i andra änden, en rejäl rusning rakt ut i sjön… Sen släppte fisken, ridå ned… Det kändes som en bra fisk, möjligtvis en sutare, men det får jag aldrig veta.

Klockan tickar på, framåt 20:00 eller något sådant började det bubbla kring mitt flöte och det gungade till. Jag krokade och fast fisk igen! Den här gången hade jag bättre lycka och efter en odramatisk fight lyckades jag landa en ruda som vägde in på 1600 gram. Ingen bjässe, men en välkommen första fisk!

Ruda 1600 gram från Ursjön

Efter det hände det inte mycket mer och mörkret tog över. Väl tillbaka vid vindskyddet blev det korvgrillning på finskt vis med go finsk senap!
Det visade sig också att jag var den enda som hade lyckats få fisk första kvällen.

Fredag

Några dagars rudamete
Daniel Roos hade en fin morgon på sin plats.

04:20 ringde min klocka, efter att ha vaknat till så var det återigen dags att börja vandra nedåt mot söder om södra. Man fiskar samma plats kväll och morgonen efter. Sen blir det ny lottning till lunchen. Det är lugnt till en början, men framåt sextiden började det återigen bubbla på min plats. Flera fiskar var inne, men denna morgonen är de inte riktigt på hugget. Det bubblar bara korta stunder, rudorna verkar mest böka lite, knappt äta.

För Roos som satt vid stockarna gick det bättre, han fick en riktigt fin ruda på 1940 gram och Saku blev belönad med en ruda på 1790 gram. Han satt ute på ön. I övrigt var det trögt, någon fisk tappad och själv felkrokade jag en ruda framåt 7-8 tiden… Ingen bjässe, men alltid tråkigt.

Framåt 13 tiden var det dags för lunch och ny lottning. Den här gången mindre dramatisk. Det nummer man drog det var den ordningen man fick välja plats. Själv drog jag nitlotten igen och fick välja sist… Jag valde Gungflyet vilket skulle visa sig vara ett ganska dåligt val…

Men innan alla gav sig av åt olika håll blev det en öl eller två och lite snack, fast framåt 16 tiden började det klia för mycket hos alla och vi gick till våra platser. Vinden hade ökat och min plats hade inga bra förutsättningar för flötmete. Sidvind och inte en fisk som visade sig på hela kvällen… Vid lite efter halv nio på kvällen gav jag upp. Desto bättre gick det för Martin som tog två stycken varav en riktigt fin ruda på 2050 gram från Södra.

Martin Bengtsson med en fin ruda på 2050 gram från Södra i Ursjön

Roos nöp ännu en fin fisk från Stockarna på 2000 gram blankt!

Daniel Roos med en ruda på 2000 gram från Stockarna i Ursjön

Lördag

Några dagars rudamete vid Ursjön.

När klockan ringde och man tittade ut såg vädret ut att vara perfekt. Helt vindstilla!
Jag var snabbt nere vid min plats. Fast Martin och Vicktor var ännu snabbare, började tro att de hade sovit på platserna… Tyvärr var min plats död, men vid halv sju hände det något… Helt plötsligt började det bubbla på flera ställen samtidigt. Direkt sitter man på helspänn, som en laddad pistol som Vicke sa!
Man kan sitta och va sjukt fokuserad, man tappar både koll på tid och allt runtomkring. Nästa gång jag tittade på klockan var den lite efter 8. Tyvärr blev det ingen ruda, fast det var sjukt spännande under lite mer än 90 minuter!

Martin som satt på Södra, en plats inte långt ifrån mig lyckades lura upp en fin ruda på 1650 gram. Mycket mer hände inte på morgonen. Segt fiske helt enkelt.

Några dagars rudamete
Södra är en välkänd plats vid Ursjön.
SMHI och de andra vädergudarna hade utlovat ökad vind och regn och/eller åskskurar under eftermiddagen och kvällen. Perfekt för flötmete…

Flera av deltagarna började tackla upp boltspön för att kunna fiska om vinden skulle vara för hård. Själv satt jag still, jag hade lämnat mina boltgrejer hemma…

Till lunch åt vi pytt i panna och ägg och efter det blev det ett föredrag av Vicktor Hallensjö. Han snackade mäsk, Swedbait och hur han tänker kring användandet av mäsk, tillsatser och dofter. Riktigt intressant och kul att lyssna på!

Vicktor Hallensjö
Vicktor Hallensjö snackar mäsk och mycket annat.

Sen blev det ny lottning, den här gången styrdes valet inte efter var man ville fiska, utan mer vart man kunde fiska! Jag drog lott nummer fyra och tog chansen att sitta vid träsket. Där var förutsättningarna bra för att kunna flötmeta utifrån vad vädergudarna sa…
Som tidigare blev några av oss sittandes vid vindskyddet och snackade, drack en öl och kokade kaffe.

I horisonten började mörka moln dyka upp, vinden blåste på rejält från sydväst. Det kändes inte alls lovande…

Jag bestämde mig för att ta mig ned till Träsket innan regnet skulle dyka upp. När jag hade kanske 200 meter kvar kom regnet… Jag kände en, två, tre regndroppar, sen öppnade sig himlen!
Jag satte mig snabbt ned på spången och fick upp mitt parasoll i rekordfart! Där blev jag sittandes i kanske tio minuter innan det slutade.

Väl framme på Träsket kändes det lite mer lovande, vinden var inte så hård där. Dock så tonade det upp sig ännu ett regnoväder. Parasollet åkte upp snabbt och kort efter kom det igen, en, två, tre droppar. Sen brakade det loss ordentligt! Det regnade galet mycket, vinden slet i parasollet och det var fullständigt kaos en stund. Som tur var blev det inte långvarigt.

Några dagars rudamete
Lugnet lägger sig återigen över Ursjön

När regnet hade dragit bort blev det en annan temperatur ute, vinden mojnade rejält och helt plötsligt kändes det riktigt hett! Jag satt och mumsade på en macka och sörplade i mig en kopp kaffe när de första bubblorna började synas till höger om mig.

Max fem minuter senare blir det som en jacuzzi vid mitt flöte och kort efteråt reste det sig rakt upp och jag krokade.

Det blev tungt, riktigt tungt… Fisken gjorde en kort rusning till vänster om mig, den lyckades riva upp någon gammal näckros innan jag kan vända fisken. Jag greppade håven och ser snart en riktigt stor ruda bryta ytan… Den gör en kort rusning till, jag ger den lite lina för att inte pressa fisken för hårt. Lyckas vända den igen och när den nästan är uppe i ytan släpper kroken… Ridå ned… Stolpe ut. Jag slängde spöt på marken, vankade runt lite. Var riktigt förbannad, sur och jävligt irriterad…

Jag såg dock att det fortfarande bubblade en del till höger om mig. Tog mig samman och började fiska igen. Jag hade ju ändå fler rudor på platsen.
En stund senare fick jag återigen ett klockrent napp och jag krokade. Fast fisk!
Den gjorde någon kortare rusning men var snart vid ytan och jag skulle bara få den över håvenkanten… Igen, kroken släppte och rudan simmade undan håven med någon centimeter… Jag slängde spöt igen, skrek något och var nu sjukt förbannad!
Fast efter någon minut lugnade jag mig och fortsatte fiska. Jag satt och tänkte på hur resten av mitt år varit. Det kan summeras med ordet, SKIT!

Jag har otaliga blankpass detta året, tappade fiskar, ja ett rent skitår helt enkelt. Det enda man kan göra är att fortsätta nöta, någon gång måste det vända!

Tillbaka till Ursjön igen
Några dagars rudamete vid Ursjön
Martin under det gröna parasollet vid Södra och Roos under det blå parasollet vid Söder om Södra.

Roos satt på söder om södra, en plats som är mitt emot Träsket. Rätt som det var började det plaska på andra sidan, han har krokat en ruda som verkade ha tagit anabola…
Fisken var halvvägs uppe ur vattnet, den rusade och härjade framför honom. Tillslut lyckades han få den i håven. En äldre ruda som vägde in på fina 1940 gram. Även Martin fick fisk på södra, en ruda på ca 1600 gram. Tyvärr tappade även Martin en fisk.

Längre upp i sjön hade Kalle lyckats kroka en mindre ruda vid björken. I övrigt var det lugnt.
Kvällsmat då… Vi avslutade med hamburgare och bröd med extra mycket smör och ost på. Riktigt gött!

Kalles ruda från Björken

Söndag

Jag är som innan på plats vid strax efter 04:30. Det är dock upprepande, ingen aktivitet fören vid sextiden. Det började återigen bubbla från min högersida, fast tyvärr påminner denna morgon mer fredagens morgon. En hel del bubbel i korta perioder. Vid halv tio på förmiddagen ger jag upp och packar ihop.
Det visar sig att de flesta har haft segt fiske även denna morgon.
Men då hände det, Ronnie som har haft segt fiske hela resan kroka en fin ruda som vägs till 1980 gram. Bra avslutning!

Ruda på 1980 gram från några dagars rudamete

När alla hade plockat ned och packat in allt i bilarna var det dags att avsluta tävlingen vi haft under våra dagar vid Ursjön. En enkel tävling. Olika platser gav olika mängder poäng. De mest fiskade platserna vid Ursjön gav minst poäng. Det vill säga Stockarna, Björken och Hörnet. Fick man fisk där gav det ett poäng. Men fick man fisk på bland annat söder om södra som inte så många fiskar under året, ja då gav den fisken 3 poäng.

Det blev inte så jämt i toppen dock, Martin samlade ihop 4 rudor som gav honom totalt 8 poäng och vinnaren av Ursjöntävlingen. Priset blev ett presentkort på 1000 kronor hos Swedbait! Två kom Roos på 5 poäng och fick ett presentkort på 600 kronor hos Swedbait! Tredjeplatsen höll Saku länge, men när Ronnie fick upp sin fina ruda på 1980 gram precis i slutet tog han över den då hans fisk var större än Sakus. Ronnie fick en påse med lite godsaker till fiskarna från Swedbait!

Jag vill passa på att tacka Swedbait och Vicktor Hallensjö för föredrag och priser, Tack!
Sen såklart ett tack till ni som var med, riktigt roligt att träffas, snacka skit, umgås och meta ihop, grymt roligt!

/Christian

Vill du läsa mer om Ursjön så har Tomba skrivit en finfin Krönika om en resa dit som du kan läsa här.