Dela gärna så fler får läsa artikeln

Idmete i Mörrumsån har hamnat på specimenkartan de senaste åren. Det har kommit upp många fina fiskar och ni som följer Svenskan har garanterat sett dem. Men nu ska det inte handla om Svenskan, Storfiskregistret eller om så många andras fångster, utan mer generellt om Christians fiske och fisket allmänt i ån.

Jag och Vicktor Hallensjö pratade tidigt 2020 om att försöka få till ett pass ihop efter idarna i Mörrumsån. Vi lyckades hitta en helg som passade båda i mitten av oktober. Detta var ett fiske jag såg fram emot! Men ju närmare oktober jag kom desto mer sugen blev jag på att göra en ordentlig satsning på att fånga en id över 3000 gram! Jag bor inte så långt ifrån ån och bestämde mig för att fiska ett flertal gånger i ån under oktober och november.

Det blev flera halvdagar och även några heldagar under dessa två månaderna och det är kring dessa tillfällen artikeln kommer fokusera.

Idmete i Mörrumsån
En härlig morgon vid fina Mörrumsån i oktober.

Men jag börjar med information kring fiskekort, pooler m.m. som gäller för detta fiske.

Fisket är begränsat till två pooler, dessa är pool 13 och 14. Det finns flera fina platser att fiska på även om själva fiskesträckan på dessa två pooler inte är så lång. Det är lättillgängligt att ta sig till fisket. Du parkerar ca 20 meter ifrån ån bredvid ett pumphus. Det är dock inte tillåtet att tälta vid dessa poolerna utan antingen hyr man ett rum på vandrarhemmet i Mörrum. Eller bokar en plats på campingen och tältar där. Det tar ungefär fem minuter att köra in till centrala Mörrum.

Det säljs endast två fiskekort om dagen till dessa två pooler, på så vis finns det gott om platser att fiska på. Grabbarna från Art of Fishing som har fisket där har såklart möjlighet att fiska dessa två pooler också. Men det blir aldrig trångt, dessutom är det alltid bra att snacka med de lokala för att kunna få lite tips! Du får fiska med två spön samtidigt och kostnaden för ett dagskort är 180 kronor.

Det säljs bara fiskekort till dessa två poolerna under en begränsad tid av året. Dessa är april månad på våren. Och från förste oktober till siste november under hösten. Du bokar ditt fiskekort via Mörrums kronlaxfiskes hemsida. Likaså kan du boka ditt boende via deras sida.

Här hittar du info om boende, fiskekort och även övrig info gällande metet i Mörrumsån.

Ett första försök

Den 6 oktober flexade jag ut runt lunchtid, jag var rejält taggad! Bilen var packad sedan kvällen innan så jag var snart på väg ned mot ån. Jag hade endast varit vid dessa pooler en gång tidigare för att kolla hur det såg ut. Jag hade aldrig fiskat där tidigare. Självklart är man extra taggad då!
Jag hade hört mig för lite innan kring beten med mera. Fast självklart tar man med sig för mycket de första gångerna innan man börjar få grepp om fisket och vattnet. Väl framme stod jag ett tag och försökte läsa av ån och sträckan jag skulle fiska. Bestämde mig för att fiska ett spö med bröd och ett med majs. Inga högoddsare där, dumt att börja experimentera det första man gör!

Ganska snart svingade jag ut två bottenmetetackel i ån och satte mig sedan i stolen och hällde upp en kopp kaffe. Jag nöjt i det varma oktobervädret, tog fram en kanelbulle för att fira att jakten på en 3+ id hade påbörjats!

Mäsket bestod av Melegs Super Feeder extreme groundbait toppat med lite 3 millimeters pellets samt några majskorn.

Till en början hände det inte speciellt mycket. Provade att skjuta ut några brödbitar på ytan för att se om någon fisk ville visa sig. Men inget hände… Hade bestämt mig innan att jag skulle kasta om var femtonde minut för att få ut nytt mäsk ganska kontinuerligt. När det hade gått kanske 45-60 minuter fick jag ett pet på ena spöt… En liten dunk till i toppen och kort efter böjde sig det ordentligt och jag krokade första fisken för passet.

Efter en stund kunde jag håva första iden som vägde in på 2440 gram.
En liten id, men den första måste få bli fotograferad.
Den första från ån måste få fastna på ett foto!

Efter ytterligare femton minuter fick jag två snabba knyck i andra spöt och jag krokade igen. Fast fisk, den gick tungt i strömmen. Men tyvärr klev den av efter några sekunders fight… Aja, det var bara att kasta ut igen. De verkade vara på gång! Fast det enda som var på gång var regnet. Det började droppa lite till en början, men efter en stund övergick det till ett hällregn och vissa stunder vräkte det ner. Jag satt kvar under mitt parasoll till 21 tiden utan ett pet till… Fast jag var ändå nöjd när jag körde hem och ville bara tillbaka igen!

Andra försöket

Veckan efter lyckades jag peta in ett kortare pass till, flextid är bra att ha och mörkret kom inte så tidigt än. Denna gången var det andra fiskekortet sålt så jag började med att snacka lite skit och frågade hur fisket gick. Alltid roligt att snacka lite med andra metare!
Jag hade redan innan bestämt att jag ville fiska en annan del av sträckan denna gången. Som tur var så fick jag hela pool 13 för mig själv. Hittade en plats jag tyckte såg intressant ut. Det blev samma procedur, två bottenmetetackel åkte ut i ån. bröd och majs på kroken.

Denna gången tog det inte lika lång tid innan det dunkade till i spöt med bröd på kroken. Kort efter drillade jag passets första id! När jag precis hade håvat den fick jag ett riktigt sug i andra spöt. Hann kroka och fast fisk igen… På något vis lyckades jag landa även denna. Men då jag inte vill ha båda i håven samtidigt valde jag att säcka den ena. Slängde snabbt ut ett spö igen och det hinner bara landa så sitter det en tredje id på kroken. Den håvas och sedan blev det dags för att mäta och väga för att få en bättre bild av mått och vikt. Den största vägde in på strax under 2500 gram.

Ett försök att få med 3 idar i en bild
Ett ganska misslyckat försök att få till en bra bild med flera fiskar… Men kul när det nappar!

Efter den produktiva korta tiden lugnade det sig något. Men efter kanske 45 minuter bugade sig spöt igen och ännu en fisk landas. Efter det blir det tyst och jag har inte pet på grejerna. Mörkerfisket ger inget heller, vid 21 drar jag hemåt. Men igen kändes det bra, jag hade fått mer kunskap kring fisket, platserna och även lite nya tankar.

En helg helg med Hallensjö

Som jag nämnde i början så var det en planerad helg med Hallensjö som mynnade ut i att jag påbörjade jakten på en trea. Nu var det äntligen dags att få nöta i 2 dagar! Vicke kom ned redan på fredagen till mig så vi var på plats tidigt på lördagen. Spön riggades, mäsk blandades och sedan var vi redo. Jag förklarade lite var andra hade fått fina fiskar på den platsen Hallensjö valde. Själv satte jag mig en bit nedströms honom.

Idmete i Mörrumsån

Det tog väl kanske tio minuter så får Vicke napp! Han ser oberörd ut, säger att den inte känns speciellt stor. Samtidigt slänger han in en brasklapp, – det var ett tag sedan jag fiskade id, så man vet aldrig… Jag går bort till honom, tar håven och upp kommer en riktigt fin id. Den där ser riktigt stor ut säger jag, Vicke koncentrerar sig och svarar inte men snart ligger den i håven utan problem. Matta, våg, vågsäck och måttband åker fram. Den mäts till 59 lång och när Vicke nollat vågen och lyfter upp fisken blir han tyst. Jag går runt och kollar på vågen som stannat på 3000 gram blankt! Vilken jäkla start på den helgen!

Vicktor Hallensjö med en id på 3000 gram.

Vickes mål för helgen var att få en 3 kilos id. Med det avklarat var det bara att höja målet med nytt PB.

Det tog inte lång tid innan han lyckades kroka en till fisk, men denna var mindre. Själv hade jag ingen fart på fisket. Efter ett par timmar bestämde jag mig för att flytta uppströms. Något jag hade planerat för innan helgen var att vara mer rörlig. Inte bli sittandes på en och samma plats hela dagen. Min teori var att försöka hitta fisken istället för att vänta in den. Idarna verkar röra en hel del på sig och uppehåller sig nog inte så länge på samma plats. Sen gillar jag att flytta runt med. Jag blir lite rastlös av att sitta på en plats en hel dag…

Flytten betalade sig ganska snart och jag kunde landa dagens första fisk. Sen blev det segt igen för min del. Vicke drog till med en lång fisk, men tyvärr var den otroligt slank och vägde in på strax under 2500 gram. Någon brax dök också upp… Vi bröt för lunch, och vilken lunch!
Det blev potatisknyten och grillspett för kanske 4 personer… Vi åt så vi knappt kunde röra oss, hehe. Efter det var det nya tag!

Mat vid Mörrumsån
Inte mycket mat kvar, men vi fick kämpa i oss det sista! Det finns en grill och ett vindskydd vid Pool 14, perfekt för lunchen!

Jag hade flyttat mig ett par gånger redan, men valde återigen att gå uppåt efter lunchen.

Hade en känsla i kroppen att jag skulle hitta någon bättre fisk där… Framåt 14 tiden fick jag äntligen ett napp, det blev tungt i andra änden, den surade lite i strömmen. Men efter en stund kunde jag håva en bättre fisk. Vågen visade 2710 gram och första reggan var landad!

Första reggan från Mörrumsån för Christian Ottosson

Ett delmål med satsningen i ån kunde checkas av. Fram tills dess hade jag fiskat med bröd, vanlig majs, dippad majs, räkbitar, pellets, ja jag hade helt enkelt testat runt med en massa olika beten utan att få någon direkt reaktion. Men denna fick jag på gamla klassiska Pescaviva Majs med banansmak!

Dagen rullade på och snart hade mörkret kommit krypande, både jag och Vicke hade valt att sätta oss där vi började. Vi lyckades peta upp några mindre fiskar men de stora höll sig undan och vid 20 tiden bröt vi upp för att köra hem och sova några timmar. Vi kunde summera dagen som ganska seg, men vi hade lyckats ganska bra med storlekarna.

söndagen

Vi var återigen på plats en stund innan solen gick upp. Började igen på samma plats som dagen innan. Jag lyckades peta upp någon mindre id ganska snabbt, men de stora höll sig undan. Jag flyttade uppströms och vid halv tio fick jag ett riktigt karatehugg på ett par bananmajs och en fisk på 2640 gram kunde landas. En riktigt fin och blank id.

Idmete i Mörrumsån

Inför helgen hade jag funderat en hel del på innehållet i mitt mäsk. Jag hade bytt ut Melegs finfina mäsk som doftar riktigt gott. Men jag kände att det nog passade bättre i lite varmare temperatur. Istället blev det en mix av Swedbaits krillkung som bas där jag hade tillsatt en hel del brunt ströbröd och gult partikelbröd. Detta för att bland annat få mer ”stora” partiklar att följa med strömmen och få fisken att söka sig uppströms efter mer. Men även ett mäsk som hade mer bröd i sig. Om det var skillnaden eller inte har jag ingen aning om, men mina napp blev väldigt tydliga mot tidigare. Inte många småpet utan snarare så böjde sig spötoppen i en svepande rörelse eller så började toppen hoppa likt ett färnahugg, sjukt roligt!

Fisket var fortsatt segt, vicke fick upp någon fisk men de större höll sig undan honom. Strax innan lunch tog ja ett spö och gick ytterligare en bit uppströms och placerade tacklet en bit nedströms en sten, det såg ut som ett riktigt färnahak och det tog knappt en minut innan det gungade till i spöt och ja kunde återigen landa en fisk, en id på ca 2500 gram. Inget monster, men roligt när det lönar sig att testa något annat.

Dagens lunch blev hamburgare med bröd

En klassiker men som alltid är lika god och såklart blir man för mätt! Men med magarna fulla och ny energi i kroppen var det bara att fortsätta nöta. Vi fiskade på, någon mindre fisk kom upp men vi lyckades inte hitta någon bättre fisk… Strax innan 17:00 fick jag återigen ett infall, jag förflyttade mig upp till stenen igen men denna gången fiskade jag med båda spöna på området. Jag placerade ett på ungefär samma plats som tidigare och det tog inte lång tid den här gången heller innan en fisk sög i sig brödbiten och jag stod återigen med böjt spö!

Något som är intressant med att fiska id är att det nästan alltid är svårt att förutspå om fisken är stor eller inte. Knappt man ser det i håven heller… Det är först när man lyfter upp den till mattan som man ser och känner att detta är en bättre fisk!

Precis så var det denna gången. Uppe på mattan ser jag en riktigt tjock id, men tyvärr saknar den längden. Fast den trycker ned vågen till 2820 gram vilket innebar ett nytt PB för mig! Med måtten 57 cm lång och 40 cm i omkrets var det en välmående och riktigt fin fisk!

2820 gram id, Mörrumsån

Vi lyckades inte få några fler fiskar efter den och våra två dagar var över. Sammanfattningsvis var det rätt segt fiske men med en helt ok snittvikt.

Jag fortsatte mitt fiske

Veckan efter jag och Vicke hade fiskat körde jag återigen ner runt lunch. Tyvärr visade det sig vara en seg eftermiddag. Jag lyckades peta upp ett par idar runt 2300 gram. Men generellt var det segt. Jag fick helt klart lite att fundera på…

After Work i Mörrumsån
Finfint oktoberväder utmed Mörrumsån, en seg dag är ändå bättre än att sitta inne på ett kontor!

Måndag

Det var höstlov, jag var ledig, ungarna var lediga och frugan hade det rätt lugnt så jag tog chansen och stack ned tidigt på morgonen för att fiska fram till 13 tiden i alla fall. Jag hade skissat ihop en plan för dagen sedan sist. Hade förändrat min rigg från ett fast paternoster tackel till ett glidande tackel med en quick change bead. Anledningen till det var att jag ville kunna byta kroktafs enkelt och växla mellan olika längder och krokstorlek om jag kände att det skulle behövas. Men även för att kunna använda olika dimensioner på kroktafsen. Innan hade jag kört 0,23 nylon rakt igenom. Nu valde jag att börja med att gå ned till 0,21. Sen var även tanken att det glidande tacklet inte skulle behöva knytas om så ofta. Satte jag en feederkorg ville jag enkelt kunna få dit en ny utan att behöva knyta om alltihop.

Rigg till bottenmete efter Id
Min glidande rigg

Utöver nytt tackel hade jag också bestämt mig för att gå emot mig själv och nöta en plats hela passet. Jag vet egentligen inte varför, men flera som fiskat där tidigare hade suttit och nött och tillslut fått en fin id eller två…

Jag valde också att bara fiska med två olika beten, bröd och majs. Räka, pellets osv hade inte gett mig någon id alls tidigare så det fick stanna hemma detta passet. Däremot hade jag med mig ett par olika sorters majs. Hittade en burk med Pescaviva ostmajs i gömmorna hemma, sen följde såklart bananmajsen med då de hade levererat fisk tidigare.

Jag började fiska redan vid strax efter 06:00

De första timmarna hände det ingenting, inte ett pet. Det började klia i kroppen, skulle jag flytta eller inte… Valde att stanna i alla fall en timme till, försök håll dig till planen var mitt fokus medan jag sörplade i mig kaffet.

Idmete i Mörrumsån

Vid 09:00 fick jag ett försiktigt pet på mitt spö med ostmajs, jag var som en hök på spöt, väntade, väntade, väntade, sen helt plötsligt böjde sig spöt och jag krokade. Äntligen fisk! Fisken följde med enkelt de första vevtagen, kändes liten… Sen ställde den sig mer i strömmen och då blev det genast mer tyngd i fisken… Efter en stund fick jag in fisken mot håven, jag ser snabbt att det är en bättre fisk. Gelébenen infinner sig, fiskefrossan slår till… Ta det lugnt tänkte jag och började styra in fisken mot håven. Precis när jag fått in den över håven knäcks ramen på håven… Jag lyfter snabbt upp och in håven och slänger mig ned för att få ihop allt och säkra den. Pulsen var på max, men fisken var där i!

Jag började reda ut kaoset, plockade fram avkrokningsmattan, våg, vågsäck, måttband och kunde snart lyfta upp iden på mattan. Den var riktigt fet! Jag mätte den med skakiga armar, 59 cm lång. Nu till omkretsen, måttbandet visade 43 cm!
jag nollade vågen och stoppade in fisken i vågsäcken på ännu skakigare armar. Lyfte upp den och vågen stannade på 3130 gram. Jag vägde om den 5-6 gånger, bytte till en annan våg. Samma vikt, 3130 gram och nytt PB! Vilken fisk, vilken lycka! Jag letade fram en säck och vilade fisken medan jag plockade fram kamera och stativ. Sen blev det några bilder innan fisken simmade tillbaka ut i ån.

Ren och skär lycka och glädje! Målet att få en fisk över 3 kilo nåddes med råge!

Christian Ottosson med en id på 3130 gram från Mörrumsån
En fantastisk id på 3130 gram!

Efter jag hade lugnat ned mig fortsatte jag fiska. Bestämde mig för att stanna kvar på samma plats. Framåt 12 tiden fick jag ett försiktigt pet, sen ett till och jag krokade. Men det var tomt… Typiskt… Jag packade ihop en kort stund senare och körde hemåt med ett stort jäkla leende i hela ansiktet!
En fisk, men rätt fisk räddade hela passet!

Någon dag senare hörde Vicke av sig

Han kunde inte motstå att planera in ett besök till. Jag kollade med jobbet och lyckades få in en semesterdag samtidigt som Vicke skulle fiska. Fiskekort bokades till i början av november.

Strax efter 05:30 den 5 november fick jag ett sms av Vicke. – Tjena! Är på Preem i Tingsryd, måste tanka bilen men glömt plånboken… Det var bara att gå upp och köra ned till honom för att lösa krisen, haha!
Vicktor körde vidare med soppa i tanken mot Mörrum och jag själv körde hem igen. Hade lovat att lämna ungarna på skolan innan jag körde ned till ån.

Lite efter 07:00 fick jag ännu ett sms av honom… 2,68 kilo, 56 cm. tack för den, hehe. Nu var jag sjukt taggad!

Äntligen framme

Jag gick ned till Vicke och kollade hur fisket hade gått. Vi snackade en stund och han lyckades kroka en fisk när jag stod bredvid honom. En mindre id krokades snabbt av. uppe vid pool 13 satt det två andra och fiskade så jag valde att sätta mig en bit ovanför Vicke. Valde att fiska på samma sätt som gången innan, det gick ju bra då! Tyvärr hände det inte mycket, varken för mig eller Hallensjö. Framåt 11 tiden byter Vicke plats, jag stannade kvar på min lilla spot. Tänkte nöta fram till lunch i alla fall. Fem minuter max efter att Vicke hade bytt plats fick han en id, en fin fisk på ca 2600 gram.

Sen började han… Vicke hittade verkligen en fläck som va riktigt produktiv och det dröjde inte länge innan han hade en riktigt grov id i håven. Proceduren är samma som alltid, avkrokningsmatta, våg, vågsäck och måttband kom fram. Vågen nollställdes och Vicke la i iden i vågsäcken och lyfte. Han blev tyst… Jag gick runt och vi tittade båda på varandra! 3120 gram! Vi bytte våg, samma vikt och vi kunde konstatera ett nytt PB för Hallensjö! Vilken fantastisk fisk!

Vicktor Hallensjö med en id på 3120 gram
Jag fiskar otroligt dåligt

Vi bryter för lunch framåt 12:30, Vicke grillade korv, själv knöt jag om båda spöna då jag tidigare lyckades tappa 2 fiskar och sätta 3 tackel…
Samtidigt snackas det taktik. Uppenbarligen hade Vicke hittat något för dagen.

Vi bestämde oss för att leta oss uppströms. Jag fortsatte att fiska uselt, satte återigen en feederkorg…
Efter en stund ser jag att Vicke står med böjt spö, han krånglar sig runt ett träd och det såg lite kaosartat ut. Valde att gå bort till honom, men jag hinner inte fram innan han lyfter upp ännu en stor id på mattan! Vågen stannar på 3100 gram blankt! Andra iden över 3 kg på samma pass.

Vicktor Hallensjö med en id på 3100 gram

För min egna del hände det inte mycket, inget alls faktiskt… Jag flyttade nedströms igen, men det enda som hände var att jag blev av med ytterligare ett par tackel… Hallensjö fortsatte hitta fisk och om jag inte minns helt fel slutade han med 12-13 fiskar upp den dagen. Själv blankade jag…

Dagen efter fick jag ett sms på förmiddagen av Vicke, – första fisken 3100 gram!
Den mannen är ostoppbar när han kommer igång!
I år har Vicktor bland annat fångat en mört över 1500 gram som du kan läsa om på vår hemsida.

Revansch!

Jag kände redan i bilen hem från mitt fiasko att jag inte kunde acceptera ett sådant nederlag, jag kunde inte avsluta fisket med ett så dåligt pass! Jag behövde revansch.

Veckan efter flexade jag ut och körde ned till ån igen. Vattnet hade stigit en del nu men temperatur och flödet i ån kändes ändå ok. Efter mitt usla fiske gången innan hade jag tänkt om en del igen. Jag fokuserade på att fiska med lite större brödbitar på kroken och så blandade jag ned en hel del partikelbröd och små brödbitar i mitt grundmäsk för att förhoppningsvis få fisken att söka upp mitt krokbete.

Efter trettio minuters fiske ungefär fick jag ett litet dunk i min spötopp, kort efter hoppade spöt och dagens första fisk var krokad. En fin fisk på 2620 gram. Gött att få studsa tillbaka!

Idmete i Mörrumsån

Sen blev det lugnt och efter ett tag bestämde jag mig för att flytta till en ny plats. På ett av spöna hade kroktafsen trasslat sig när jag vevade upp. Så på den nya platsen kastade jag bara ut ett spö så länge och sedan satte jag mig i stolen och började knyta. Men jag hann inte långt, kanske 2 minuter max efter utkastet indikerade spötoppen napp. Jag krokade och kunde drilla in en fisk på ca 2300 gram. Ny brödbit åkte på och jag kastade ut på samma ställe. Samma sak upprepade sig! Den här gången var det en bättre id som jag kunde sluta håvnätet runt. Den vägde in på 2810 gram och hade en omkrets på 39,5 cm! En riktigt grov fisk.

En gammal krigare från Mörrumsån

Succé

Fisket fortsatte att vara lysande under eftermiddagen och jag landade flera idar mellan 2000-2500 gram. Framåt 16 tiden när det började skymma lite klev det på ännu en bra fisk, den gick tungt och ville inte alls komma upp. Men tillslut kunde jag få upp den och vikten stannade på 2705 gram och dagens andra regga var ett faktum, riktigt roligt!

2705 gram

jag fortsatte att fiska en bit in i mörkret men vid 17:30 tiden var jag tvungen att bryta och åka hem. Jag kunde summera passet med 15 idar varav 14 av dem kom från samma plats på samma spö! Topp tre blev 2620, 2705 och 2810!

Jag hade innan sagt att detta skulle vara höstens sista pass, men jag kunde fortfarande inte släppa det! Det är så jäkla roligt fiske.

Ett sista pass

Söndagen den 22 november styrde jag återigen bilen mot Mörrum och Pool 13 och 14. Vädret kunde ha varit bättre, hård blås hade utlovats med växlande väder och regnskurar. En fantastisk combo…

Jag var på plats strax innan 06:30 och jag hade snart fått ihop prylarna och kunde börja fiska. Det tog inte lång tid innan jag hade ett pet på mitt ena spö, sen ett till och jag krokade men missade… Snabbt ut med en ny brödbit på samma plats och det tog max 1 minut så dunkade det till rejält och dagens första id var krokad. En helt ok fisk på strax under 2700 gram. När jag precis hade släppt tillbaka den så börjar mitt andra spö att hoppa! Fast fisk igen och efter en stund kunde jag håva en riktigt tjock id! Tyvärr saknade den längden, men vilken gottegris det var. 54-55 lång med en omkrets på 38,5 cm! Vilken start på fisket!

Fast efter de två snabba fiskarna dog fisket ut totalt på min plats. Jag nötte på fram till 09:00 ca. Jag valde att flytta mig uppströms. Kanske trettio minuter efter jag hade kommit på plats fick jag ännu en fisk, men tyvärr ingen storlek. Sen blev det dött igen… Vinden hade ökat ordentligt, sådär mycket att spötopparna studsar runt så man i stort sett inte kan se något napp…

Jag valde att flytta igen vid 11 tiden, men inget på den platsen och vid 12 tiden flyttade jag ned där jag började. Men samma där, dött! Vid 13:30 valde jag att bryta och köra hem. Jag kände mig nöjd och färdig för den här säsongen när jag satt i bilen hem.

En härlig novembermorgon vid Mörrumsån
Efter regn kommer solsken, och något senare även blåsten…

Sammanfattning

Jag gillar verkligen att göra sådana här satsningar, att snöa in på en art under en period och lägga nästan all fokus på det. Att få slukas upp av det!
Ibland kan de vara en helg, 4 dagar eller som denna som var utspridd på ca två månader. Vissa gånger blir de lyckade andra kan det bli flopp. När de varar under en längre period hinner man såklart med att justera vissa delar på ett annat sätt, man har möjlighet att ge sig själv tid att testa lite olika tankar.

Att förändra både mäsk och min rigg tror jag gjorde skillnad. Att snabbt och enkelt kunna byta kroktackel gjorde att jag testade olika längder mellan feederkorg och krok. Jag fiskade allt mellan 50 cm kroktafs upp till 120 cm. Provade även mindre krok men insåg snart att en Kamasan B983 i storlek 4 eller 6 var att föredra. Testade en storlek 8 någon gång men tappade ett par fiskar på det och tappade förtroendet för mindre än storlek 6. Jag fiskade även med rätt stora brödbitar, så en krok mindre än storlek 4 var inget att använda. Fiskade jag med majs använde jag storlek 6.

Mitt mäsk experimenterade jag en hel del med. Mest för jag tycker det är roligt, men ju kallare vattnet blev desto mindre matigt ville jag ha det. Men ändå få lite större partiklar att röra sig i strömmen. Partikelbröd och färskt malt bröd tyckte jag gjorde skillnad att ha i mäsket. Framförallt mot slutet när tempen hade gått ned någon grad. Sen är det som så mycket annat i fisket, du måste ha förtroende för vad du har på kroken och i feederkorgen!

Jag hade som mål att få upp en id över 3 kg och det lyckades jag med. Så denna gången blev det lyckat!

Men under dessa fiskepassen har jag även fått en ny art som hamnat högt upp favoritlistan. Innan har jag mest gjort något sporadiskt pass efter id, men aldrig fastnat för det. Nu är det något helt annat! Det är ett otroligt roligt fiske, visst är det likt färnafisket. Men det skiljer sig ändå en hel del, i alla fall mot mitt sätt att fiska färna. Så nästa höst kommer målet såklart vara att slå mitt PB, men även att utveckla mitt fiske efter arten.

Dela gärna så fler får läsa artikeln

ID
    NEJONÖGA
    GÄDDA

Har ingen aning om hur jag ska göra, men kanske som ovan.

Svar
    • 2 december, 2020 kl. 13:33
      Permalänk

Hej Anders,
      Det du ser i lucka 1 är ett exempel.
      Vi kommer dela ut 1 bokstav per dag i 19 dagar. Läs igenom reglerna för tävlingen en gång till, bilden vi har med är endast ett exempel, men kul att du är på hugget!
      Bakom lucka 20 kommer vi öppna upp ett formulär där du ska skicka in ditt svar.